יעל פדר, אחלֹ״ה , הרצליה

כבר למעלה מעשרים שנה מנסה המדינה לקדם תוכנית לפינוי התעש ובינוי השטח שפונה.
וכבר למעלה מ 15 שנה עמותת אחל"ה וגורמים נוספים מבקשים מן המדינה לערוך סקר קרקעות כולל למתחם התעש שפונה בכדי לדעת את רמת המסוכנות של המזהמים וקרקע ולתכנן בצורה מושכלת את פינויים/ ניקויים. במשך 15 שנה אנחנו נגררים בוועדות התכנון ובבתי המשפט, מוציאים כספים רבים הממומנים ברובם מכיסי התושבים ולא מקבלים מענה ראוי וסעד מהמדינה.

כל מי שגר בהרצליה, רמת השרון, הוד השרון והסביבה יודע ומבין. מפעלי תעש השרון, שהיו במשך שנים בבעלות המדינה ולפני מספר שנים הופרטו ונקנו על ידי אלביט, היוו ומהווים מפגע בטחוני אקולוגי ובריאותי קשה לתושבי הסביבה.

אז מה רע בתוכנית שאפילו שלושת ראשי העיריות הגובלות בתוכנית (הרצליה רמת השרון והוד השרון) אשר השטח אמור להצטרף לעירם מתנגדים לה נחרצות?

במשך עשרות שנים הטמינו, בהתנהלות פושעת, פסולת קטלנית רעילה ומסרטנת בתוך הקרקע. כיום פסולת זו כבר נמצאת גם במי התהום ובגזי הקרקע ועלולה גם להשתחרר לאוויר. למרות זאת התעקשה המדינה לתכנן את המתחם כאילו הוא ריק ונקי מכל זיהום ולא לערוך סקר קרקעות כולל למתחם. ידוע כי לא את כל סוגי הזיהומים ניתן לנקות באמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותנו כיום כך שייתכן מצב בו חלקים מהתוכנית לא יוכלו להתבצע בפועל.

  • התוכנית מונעת בעיקר מהיבטים נדלניים כלכליים ויוצרת, בעצם, מבחינת היקפה עיר חדשה. תפישות העירוניות שהתוכנית מציגה, כבר עברו מן העולם. והיא נותרה ישנה, ללא חזון ומתעלמת מציבור מאות אלפי התושבים שסביבה.
  • התוכנית מהווה אסון תחבורתי עבור תושבי הסביבה שכן היא נשענת על תשתיות התחבורה העמוסות ממילא. הוספת אלפי כלי רכב לעומס הקיים כיום תיצור גיהנום תחבורתי.
  • מתחם התעש הוא הריאה הירוקה המשמעותית האחרונה שנותרה באזור השרון כולו. הטבע שם הוא יפיפה וכולל ואדיות, חורשות וערכי טבע נדירים שכמותם לא ניתן למצא יותר בשום מקום בארץ. מומחי איכות הסביבה המליצו להשאיר את ההחלטה לדורות הבאים, ראשי העיריות טוענים כי יש להם מספיק עתודות קרקע גם ללא התעש ורק המדינה מתעקשת לקדם את התוכנית. • התוכנית הופקדה כבר לפני שנים. לפני למעלה משנה התקבלה החלטת ועדת הערר שכופה על המדינה לשפר במקצת את ההתייחסות לזיהומים, אך לצערנו הרב, לא בצורה מספיקה. כרגע אנחנו מחכים לדיון בעתירה שהגשנו בבית המשפט העליון

אף אחד לא מתכחש לעובדה שהקרקעות האלה מזוהמות בצורה חמורה ביותר ונרחבת ביותר ומאידך אף אחד לא מוכן לקחת אחריות על ניקויין
רשות מקרקעי ישראל (רמ'י) ומנהל התכנון עומדים כחומה בצורה ומתנים את בדיקת הקרקע וכמובן גם את ניקויה בהתחלות הבניה המתוכננות.
כל טיעונינו, תחנונינו וצעקותינו על הסכנה הטמונה בקרקע נפלו עד כה על אוזניים ערלות.
אתמול קבלנו קריאת השכמה! שנגמרה רק בנזק סביבתי מי יודע מה יקרה בפעם הבאה!

תיעוד: מכתש עצום, עשן ו"חומר צהוב", שעות לאחר הפיצוץ שהרעיד את המרכז; החשד: חומר נפץ

קטגוריות: חדשות

סגור לתגובות.