הצעת החוק לטיפול בקרקעות מזוהמות מנציחה את הזיהום ומסכנת את בריאות הציבור

ההודעה שהופצה לתקשורת בעקבות הדיון בכנסת: 

אחלה – איכות חיים לתושבי השרון

 

אחל"ה: הצעת החוק לטיפול בקרקעות מזוהמות מנציחה את הזיהום מסכנת את בריאות הציבור.

תושבי השרון  תקפו את יוזמי החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה .

בהתייחסותה  להצעת החוק  שנדונה  בתאריך 14.2.12 בוועדת פנים והגנת הסביבה שאמורה להסדיר את שיקום הקרקעות, אומרים באחל"ה כי מדובר למעשה "בעוד וועדה" שתטפל בנושא.  זה סוג של עלה תאנה ,במקום שהמדינה תיקח אחריות על הזיהומים שהיא בעצמה יצרה, היא מתחמקת מביצוע הטיפול  והפעם בעזרת חוק מוסדר ביוזמת משרדי הממשלה. זו תעודת עניות ליוזמי החוק. 

 

למעלה מ 60 אחוז מהקרקעות המזוהמות זוהמו ע"י תעש והמדינה ומוחזקות בידי המדינה . הצעת החוק איננה נותנת מענה הולם לטיפול בקרקעות שזוהמו ע"י המדינה . הצעת החוק למעשה מנציחה את הזיהום ע"י הקמת וועדה בן משרדית שתקבע תוך 5 שנים סדרי עדיפויות ותטפל בקרקעות  במשך  במשך 25 שנים ! הצעת החוק אינה מחייבת את המדינה ואינה  מתווה כל דרך  לטיפול בקרקעות שזוהמו ע"י המדינה.  בנוסף לכך הצעת החוק  מאפשרת לר' הממשלה להאריך את זמני הטיפול ללא כל מגבלה ! !

רוני רום יו"ר אחל"ה תקף את משרדי הממשלה בדיון ואמר כי לא יתכן שהמדינה, אשר יצרה את הזיהום במו ידיה, תתנער מחובתה לטפל בו באופן שיטתי ! הפעם משרדי הממשלה מגדילים לעשות כאשר הם  יוזמים הצעת חוק שמצד אחד מחייב  את המגזר העסקי / תעשייתי בכללים המשקפים  שיטה ודרך לשמירה וטיפול בקרקעות מזוהמות  ומאידך אין כל חובה לטיפול  בקרקעות שזוהמו ע"י המדינה .

עוד ציין , "דרך הטיפול לפי הצעת החוק  ודרך הטיפול של המדינה במתחם המזוהם ביותר בישראל – תעש השרון  אחד הם . בשני המקרים המדינה אשר זיהמה את הקרקע במשך שנים מתחמקת מאחריותה ואינה מבצעת את המוטל עליה , אינה מבצעת סקר קרקע כולל ואינה מטהרת את השטח לפי העקרון – המזהם משלם . במקום לבצע סקר קרקע ממ"י ומשרדי הממשלה  מקדמים  במתחם תעש הממוקם בלב אוכלוסייה אזרחית תכנית  גרנדיוזית לאיכלוס כ- 100,000 תושבים".

העמותה טוענת כי הפקדת התכנית  ודחיית הסקר לשלב התכנון המפורט  מסכנים את הציבור ועלולים לסכל את טיהור השטח. בעיות זיהום קשות הקיימות במתחם מחייבות כי לפני כל תכנון תתבצע בדיקה מקיפה לגבי מיקום ומהות המזהמים הקיימים בקרקע. רק על יסוד ממצאים אלה ניתן יהיה לטהר את שטח המתחם ולתכנן באופן הגיוני ושקול.

הקרקע במתחם זה היא מזוהמת, בכך אין כל ספק ,גם לדעת מנהל מקרקעי ישראל. והנה המנהל ומשרדי הממשלה  מזדרזים להפקיד תכנית מבלי שבצעו סקר קרקע מקיף שיבדוק האם התכנית הזו בכלל אפשרית והאם במקומות המיועדים לבניה ניתן בכלל לבנות.אין לנו התנגדות לפיתוח השטח, אומרים באחל"ה, יש לנו התנגדות לדרך העקומה שבה הולך המנהל ואשר תהיה בכייה לדורות.

החלטת המדינה לקדם את התכנית מנותקת מהמציאות ובלתי ברורה. על פניה החלטה זו נגועה בשיקולים זרים ,כלכליים בעיקרם, שאינם לוקחים בחשבון את טובת הציבור ובריאותו. 

יו"ר אחל"ה רוני רום הוסיף כי תושבי האזור  נחושים להמשיך ולהיאבק ,עד שהמדינה תגלה אחריות ותבצע סקר סיכונים מקיף שיאפשר בחינה מחודשת של הפרויקט כולו ושל הדרכים היעילות לטיהור הקרקע והמים. הסקר יאפשר תכנון חדש וירוק שיתייחס לסביבה ולאיכות חייהם של התושבים החיים באזור היום ושל התושבים שיחיו בו בעתיד.

www.achla.org.il

קטגוריות: חדשות

סגור לתגובות.