עד הפיצוץ הבא? חשיפה – 2,200 קרקעות מזוהמות בישראל

בשקט תעשייתי הפיצוץ בתע"ש עבר והותיר אחריו בור רחב היקפים, המזכיר יותר נפילת מטאור. במדינות מערביות ספק אם אסון אקולוגי כזה היה עובר בכזו שתיקה יחסית. הבעיה היא שזהו אינו המקום היחידי שבו אירוע טרור אקולוגי כזה עלול לקרוא או לסכן ציבור בגזים מסרטנים: המשרד להגנת הסביבה פרסם לידיעת הציבור מפה ארצית לקרקעות מזוהמות בכל רחבי ישראל, הכוללת יותר מ-2,200 אתרים (!!) רובם הגדול בשטחי יישובים.

image-widget

רק 300 אתרים נמצאים בהליך שיקום, יותר מ-700 אתרים סיימו הליך חקירה ושיקום ושאר האתרים נמצאים בהליכי חקירה. כמה נתונים בולטים: ב-1,100 אתרים התרחשה או קיימת פעילות מענף התחבורה, ובכלל זה מוסכים ותחנות דלק; בכ-600 אתרים הייתה או ישנה פעילות תעשייתית; ובשאר האתרים הייתה פעילות חקלאית, ביטחונית או שנגעה לאתרי הפסולת השונים. יותר מ-1,900 אתרים נמצאים באזור בעל רגישות הידרולוגית גבוהה, וכ-2,000 נמצאים בשטחי יישובים. ביותר מ-1,400 אתרים אותרו גזי קרקע.

image-widget

הפעם נמנע אסון רחב היקף, אך זה לא נגמר בנוף ים במקום פיצוץ היינו יכולים להיות היום בשלבי הקמתה של שכונת מגורים הכי יוקרתית בארץ עם נוף לים באפולוניה, ואולי אז האסון היה גדול יותר. כן, זה מאד פשוט ואכזרי: בהקשר לתע"ש נוף ים, בו ארע פיצוץ חומרי הנפץ שבוע שעבר, לפני כשנתיים ביהמ"ש העליון החליט בהרכב מורחב לבטל תוכנית לפיתוח האתר עד לביצוע סקר קרקע מעמיק (פסק דין אפולוניה), סקר שאם היה מבוצע היה יכול להתריע על כמויות ומצב חומרי הנפץ שלפתע התפוצצו. התוכנית, המשתרעת על שטח של כאלף דונם מצפון לשכונת נוף ים בהרצליה, נועדה להסדיר את הקמתה של שכונת מגורים בהיקף של כ-3,000 יחידות דיור, לצד פיתוח הגן הלאומי אפולוניה. בשטח התוכנית נמצא אזור שבו פעל עד לשנת 1995 מפעל תע"ש, שעסק בייצור תחמושת, וכתוצאה מפעילות זו נגרם זיהום בקרקע, וקיים גם חשש לזיהום מי התהום.

קטגוריות: חדשות

סגור לתגובות.