מרץ 2007 – אחל"ה מגישה עתירה

עמותת אחל"ה – איכות חיים לתושבי השרון הוקמה לפני כחצי שנה לצורך עצירת תוכניות הבניה המסוכנות וחסרות ההתחשבות במתחם התעש. תוכנית תע"ש השרון (מש/1) מהווה אחת התכניות הגדולות והמשמעותיות המקודמות כיום במחוז ת"א. התכנית מתייחסת לכוונת הממשלה להפריט את התע"ש ולהשתמש במשאבים הכספיים ממכירת הקרקעות בכדי להעביר את מפעליו לנגב. התכנית מקיפה שטח של 7,460 דונם הממוקמים בתוך שטחי השיפוט של הערים הרצליה, רמת-השרון, הוד-השרון, המועצה אזורית דרום-השרון ושטח גלילי ללא שיפוט. התוכנית מציעה כ-23,000 יחידות דיור בבניה רוויה. צפי האוכלוסייה במתחם הוא כ- 100,00 נפש. כמחצית מיחידות הדיור ייבנו בתחומי רמת-השרון, 6,000 יחידות בהרצלייה והיתר בהוד-השרון ובמושב רמות-השבים. המרכז העירוני של התוכנית יהיה מבונה בטבעת של מבני מגורים ומסחר, המקיפה פארק ומבני ציבור. המרכז החדש אמור להיות מוקף בשכונות מגורים המתחברות למרקמים העירוניים הקיימים. את התוכנית מוביל מחוז תל-אביב במינהל מקרקעי ישראל בראשות מתכננת המחוז. התוכנית אושרה להפקדה בדיון מליאת הועדה המחוזית המשותפת למחוז תל-אביב והמרכז בתאריך 22/12/2005. ההחלטה על הפקדת תכנית מש/1 יצרה מומנטום להמשך הטיפול בתכנית, שאמורה להיכנס לתקופת-הפקדה לאחר מילוי התנאים המקדימים.

עמותת אחל"ה מתייחסת אל התוכנית כתוכנית מסוכנת והרת אסון הרואה הזדמנות נדל"נית בהעברתם של מפעלי התע"ש לדרום, מתעלמת מקיומה של אוכלוסיה בת מאות אלפי תושבים בסביבת התוכנית ומפנה להם עורף. בתוכנית פגמים חמורים שאובחנו והוגדרו על ידי מומחים מהמעלה הראשונה. תושבי הרצליה רמת-השרון והוד-השרון, סבלו במשך שנים ממפגעי התע"ש. בעבר הוגשה תביעה משפטית בנושא זיהומי המים, ובעקבותיה נסגרו בארות מים שזוהמו על ידי התע"ש, והזרמת המים המורעלים נפסקה. תושבי רמת-השרון אף חוברו בעקבות כך ל"מקורות" ומקבלים את אספקת המים באמצעותה. למרות זאת, מתברר כי זהום מי-התהום והקרקע על ידי התע"ש עדיין נמשך.

העמותה שחברים בה תושבי הרצליה, רמת-השרון והוד-השרון, פעלה בחודשים האחרונים מול עשרות גורמים שונים: מוסדות המדינה, גורמי התכנון, אנשי איכות הסביבה, שרים, חברי- כנסת וראשי-עיריות. העמותה הצליחה לגייס לעזרתה ארגונים ירוקים שונים ואלפים מתושבי הסביבה. העמותה יצאה בדרישה לעצור את הפקדת תוכנית הבניה הגרנדיוזית במתחם התע"ש (תוכנית מש/1). דרישתנו נובעת מן העובדה שהתוכנית אינה מחייבת טיפול ראוי בזיהומים החמורים הנמצאים בקרקע המתחם.

התושבים דורשים כי לפני כל הפקדת תוכנית-בנייה יתבצע סקר קרקע מקיף של כל ממדי הנזקים שגרמה תע"ש לאזור. אנו דורשים באופן חד-משמעי כי מדינת ישראל תיקח אחריות מלאה ותטהר את האזור כולו, בטרם ייועד למטרות אזרחיות. התושבים זוכים לאהדה ולתמיכה מצד ארגונים ירוקים כגון "אדם טבע ודין", "חיים-וסביבה" ועוד.

לצערנו הרב לא מצאנו הבנה ואוזן קשבת במוסדות התכנון ועל כן לא נותר לנו אלא לפנות לסיוע משפטי של הערכאות. אנחנו שוקדים עתה על הכנת עתירה אשר תוגש לבית המשפט בעוד ימים ספורים באמצעות עורכות הדין מיכל גלקין-גולן ואפרת לרנר ממשרד עורכי הדין יגנס-טויסטר-בירן.

ראשי הערים הגובלות בתוכנית, אשר כבר נפגשו עימנו בעבר, התבקשו על ידינו להצטרף לעתירה. ראש עיריית הוד השרון מר חי אדיב, הבין את חומרת המצב והגיב בצורה אוהדת. הוא קידם דיון של ועדת תכנון והבנייה התומכת בצעדי העמותה. עיריית הוד-השרון דורשת סקר קרקע כולל לפני הפקדת התוכנית. ראש-העיר הבטיח את הצטרפותו לעתירה.

ראש עיריית רמת-השרון מר איציק רוכברגר, אשר תומך בנו לאורך כל הדרך, מצהיר בגלוי כי תוכנית הבניה בתע"ש אינה מקובלת עליו וכי יש לפתור את בעיית הזיהומים לפני התכנון. הוא הודיע כי הוא יצטרף אלינו לעתירה ולשם כך אף עברה החלטה פה-אחד במועצת העיר. ההצטרפות לעתירה כפופה להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, אך גם אם יתברר כי הרשות אינה יכולה להצטרף הודיע מר רוכברגר כי יצטרף לעתירה באופן אישי. עמותת אחל"ה מברכת על עמדת ראש-העיר שמגלה עקביות במעשיו ודיבוריו ואחריות כלפי תושבי עירו.

ראש עיריית הרצליה גב' יעל גרמן, מצהירה כי תוכנית הבניה מקובלת עליה. היא חושבת כי התוכנית טובה לתושבי העיר והיא אינה רואה בה כל פגם (למרות הפגמים הזועקים לשמיים עליהם הצבענו בפניה), נציגי אחל"ה נפגשו בעבר עם הגברת גרמן והדגישו את חומרת הסכנות הטמונות בתוכנית לטהר את השטח בשלבים לפי התקדמות הבניה. הגב' גרמן הסכימה עימנו כי יש לדרוש סקר קרקעות וסקר סיכונים כולל לכל המתחם, לפני הפקדת התוכנית. החלטה ברוח זו התקבלה גם בישיבת מועצת העיר לפני כחודשיים. לאור הדברים האלה פנינו לפני כשבועיים אל הגב' גרמן בבקשה להצטרף אלינו לעתירה. הגב' גרמן הודיעה לנו כי היא מתכוונת להעלות את הנושא בפני ועדת התכנון והבניה המקומית.

ועדת התכנון והבניה המקומית הרצליה החליטה להימנע מלהצטרף לעתירה ובמקום זאת לפנות שוב לגורמי התכנון בבקשה לפעול בעניין. ההחלטה שהתקבלה בוועדה לוקחת אותנו צעדים רבים לאחור: הגב' גרמן אינה רוצה לעכב את התוכנית. היא מעדיפה אינטרסים של גורמי הנדל"ן השונים על האינטרסים של התושבים ויותר מכך על בריאותם. אנו רואים בהחלטת וועדת התכנון והבניה המקומית הרצליה החלטה מתחמקת ואומללה אשר לא תוביל לשום מקום, שכן מהלך זה כבר מוצה ונענה בשלילה. לגברת גרמן היה מספיק זמן לפעול בערוץ זה והיא לא עשתה כן! גורמי-התכנון אליהם פונה כעת הגברת גרמן אינם מוכנים לשנות מתוכניתם, בעקר (כפי שנמסר לנו בצורה לא רשמית) בגלל סיבות כלכליות. אנחנו כתושבים חשים כי הרשות אינה מגינה עלינו בפני ענקי הנדל"ן אשר לא דואגים לבריאותינו וכמובן שלא לאיכות חיינו.

עמותת אחל"ה רואה בחומרה את התנהלות ר' העיר הרצליה ומברכת על עמדתם והצטרפותם של ר' העיר רוכברגר ור' העיר חי אדיב לעתירה. בנוסף לעתירה של אחל"ה וראשי הערים, מתכוונת עמותת אדם טבע ודין להגיש גם היא עתירה מנהלית לעצירת ההפקדה. לא נשקוט, לא נחדל ולא נחסוך מאמצים עד מיצוי כל דרך אפשרית לעצירת התכנית, ביצוע מלא של סקר הסיכונים וההשפעה על הסביבה, טיהור הקרקע, ותכנון תוכנית-מתאר חדשה.

קטגוריות: פעילות משפטית

סגור לתגובות.